post@nso.no   +47 90 100 333
Tilsynsaksjonen 2018 er i gang

Tilsynsaksjonen 2018 er i gang

Mandag 9. april startet HMS-myndighetene Tilsynsaksjonen 2018. Temaet for aksjonen er risikovurdering, og de som får tilsyn fra HMS-myndighetene skal ha fått varsel om dette i god tid i forveien.

Aksjonen gjennomføres i uke 15, 16 og 17, og er en landsdekkende aksjon for å sjekke om industri- og avfallsbedrifter vet hvilke farer som kan oppstå på arbeidsplassen, og hvordan de kan hindre at det skjer.

– Risikovurdering på arbeidsplassen lønner seg. Enkelt sagt handler det om å skaffe seg oversikt over farer og problemer som kan oppstå og hvordan en kan unngå at de skjer, sier direktør Trude Vollheim i Arbeidstilsynet. Hun peker på lønnsomheten ved å unngå skader, uhell og kostbare driftstap.

Temaet er valgt fordi risikovurdering er hjørnesteinen i en virksomhets HMS-styring. Den skal danne grunnlag for å gjøre tiltak som minsker eller fjerner farene på arbeidsplassen. Dette gjelder både akutte hendelser og tilstander som kan utvikle seg over tid.

Tilsynene skal hovedsakelig foregå innenfor bransjene industri og avfallshåndtering. Utgangspunktet er internkontrollforskriftens krav til risikovurdering, det vil si arbeidsgivers plikt til å jobbe systematisk for å forebygge og redusere konsekvensene ved uheldige hendelser.

Resultatene av aksjonen blir klare i uke 18.

 

Tilsynsaksjonen 2018

  • Tilsynsaksjonen 2018 er et samarbeid mellom Arbeidstilsynet, Miljødirektoratet, Statens strålevern, Næringslivets sikkerhetsorganisasjon (NSO), Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), det lokale brannvesen, det lokale el-tilsyn (DLE) og Fylkesmannens miljøvernavdeling. I løpet av de neste tre ukene skal inspektører gjennomføre rundt 450 tilsyn hos virksomheter over hele landet.
  • I år er det femte gang HMS-myndighetene gjennomfører en felles, landsdekkende tilsynsaksjon. Årets aksjon foregår i ukene 15, 16 og 17.
  • Aksjonen skal bidra til at virksomheter ser viktigheten av å tenke helhetlig omkring egen risiko, og ser at systematisk HMS lønner seg.
  • Ifølge regelverket (internkontrollforskriften § 5 andre ledd punkt 6 og 7) skal virksomheten kartlegge farer og problemer. På bakgrunn av kartleggingen skal den vurdere risiko og utarbeide planer og tiltak for å redusere risikoen.
  • Aksjonen beskriver risiko som «den fare som uønskede hendelser representerer for mennesker, miljø og materielle verdier». Dette gjelder både akutte hendelser og tilstander som kan utvikle seg over tid.

Leave a Reply