– DNB har sikkerhet i fokus i hele sin organisasjon og er særlig opptatt av å være best på å oppdage og forhindre at kundene deres blir ofre for svindel. De utviser også stort samfunnsengasjement ved å gjøre sine interne rapporter innenfor informasjonssikkerhet offentlig tilgjengelig. Dette kan bidra til å bedre samfunnssikkerheten og være til inspirasjon for andre aktører, sier juryleder for Fidusprisen, seniorrådgiver i Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS), Karoline Tømte. Det skriver NorSIS på sine nettsider.
Tar samfunnsansvar
Juryen legger i sin vurdering vekt på̊ at DNB bruker sin posisjon til å drive utadrettet arbeid for å styrke sikkerhetskulturen i befolkningen som helhet. Det viser at de ikke bare tar ansvar for sin egne kunder og at dette gjøres på en god måte internt i organisasjonen, men at de også løfter sitt arbeid med informasjonssikkerhet opp som en del av sitt samfunnsansvar.
DNB vant Fidusprisen også i 2019, og vinner dermed Fidusprisen for andre året på rad.
– Det er utrolig moro å vinne denne prisen to år på rad og at den jobben vi gjør på sikkerhetsområdet får denne type annerkjennelse. Vi er glad for å ha lykkes med DNBs samfunnsansvar på å gjøre vårt bidrag med å sette sikkerhet på agendaen, både ved å fortelle om truslene vi står ovenfor og de erfaringer vi gjør oss når vi stopper digitale bedragerier og cyberangrep. I DNB så anerkjenner vi åpenhet som en viktig del av sikkerhetsarbeidet, og at det er med å bygge en sterk sikkerhetskultur både blant ansatte og hos kunder, sier Anders Hardangen, Sikkerhetsdirektør i DNB.
Befolkningen har høyest tiltro til bank- og finanssektoren
Årets Fidusundersøkelse viser at bank- og finanssektoren igjen ser ut til å være den bransjen befolkningen har høyest tiltro til at ivaretar deres personopplysninger på en god måte og også tar informasjonssikkerhet på alvor.
– Det har nok sammenheng med at spesielt bank og finans er en sektor som nordmenn er ekstra opptatt av at skal være sikre og at denne tilliten i så måte er svært viktig for bransjen. Samtidig kan det være på sin plass å minne folk om at det ikke bare er pengene vi har i banken som er verdier det er viktig å beskytte. Mange av oss legger igjen store mengder personopplysninger, både i matbutikken, på treningssenteret eller deler det med en reiseaktør. Kanskje bør vi være enda flinkere til å gjøre både forbrukerne og andre bransjer mer bevisste på alle steder digital sikkerhet er viktig. Det er ikke bare penger i banken som er verdifullt, sier juryleder for Fidusprisen, Karoline Tømte.
Fidusprisen
- Fidusprisen ble delt ut første gang i 2009. Målet med prisen er å øke bevisstheten om hvor viktig informasjonssikkerhet er, både hos privatpersoner og i næringslivet. Navnet Fidus kommer fra latin og betyr «tillit» eller «tiltro».
- Prisen heter Fidus, fordi tillit er grunnleggende for at særlig folk flest, men også virksomheter skal tørre å la virksomheter, leverandører eller andre aktører forvalte deres opplysninger og data på en sikker måte.
- Finalistene plukkes ut gjennom en stor befolkningsundersøkelse før vinneren kåres av en jury.
- Juryen har i år bestått av Arne Røed-Simonsen fra Næringslivets Sikkerhetsråd (NSR), Veronica Jarnskjold Buer fra Datatilsynet og Karoline Hultman Tømte fra NorSIS.